Cijena čokolade za kuhanje značajno je poskupjela od početka godine, a još su neki slatki proizvodi ostvarili veliki rast cijena.
Svjetska kompanija za globalna marketinška istraživanja, NIQ, provela je veliku analizu u kojoj je otkrila prehrambene navike Hrvata, kao i kretanje cijena robe široke potrošnje. Podatke njihova istraživanja objavio je magazin Ja trgovac u svom posljednjem broju, u studenom. Tako je prema njihovim podacima najveći količinski pad prodaje zabilježen kod čokolade za kuhanje koja je poskupjela za 30 % u odnosu na lani, odnosno 41 % od početka godine. I drugi čokoladni i slatki proizvodi bilježe rast cijena, pa su tako čokoladne table od početka godine poskupjele za 20 %, sportski (izotonični) napitci i čokoladna iznenađenja 16 %, vina i praline 15 %, kakao, male čokoladice i prutići po 13 %.
Sukladno povećanjima cijena, osjetno je pala prodaja čokolada za kuhanje i čokoladnih tabla, dok unatoč rastu cijena, prodaja vina bilježi blagi rast. Također, prodaja je porasla i pralinama.
No, postoje i slatki proizvodi čija je cijena pala pa je tako u posljednjih godinu dana šećer zabilježio pad cijene od 29 % odnosno 37 % od početka ove godine, jaja su jeftinija za 6 % u odnosu na lani, smrznuta tijesta za 4 %, a brašno za 3 %.
Objavljena je i lista najviše konzumiranih namirnica iz koje je vidljivo kako je u proteklih godinu dana u Hrvatskoj zabilježena značajna potrošnja šećera. Naime, prema podacima je zabilježena čak 47 % veća potrošnja šećera. Slijedi potrošnja povrtnih sokova s povećanjem od 40 %, zatim sportskih (izotoničnih) sokova s 36 % te ledenih kava čiji postotak porasta potrošnje iznosi 31 %.
Gledajući cjelokupnu košaricu prehrane (s oko 100 proizvoda) ona bilježi rast od 9 % na godišnjoj razini, a 8 % od početka godine. Godišnje su količine narasle za 2,8 % u odnosu na lani, odnosno 2,3 % od početka godine, dok su cijene košarice narasle za 6,2 % na godišnjoj razini, odnosno 5,5 % od početka ove godine.
Najvećih 10 kategorija hrane i pića čine 47 % prometa prehrane i zajedno su ostvarile gotovo 7 % povećanja prodaje od početka godine i to većina zbog viših cijena. Među njima najznačajniji porast prodaje (uz veću cijenu i konzumaciju) bilježe jaka alkoholna pića i sladoledi, a donekle osjetan rast prodaje imaju i vode i gazirana pića. I kavi je vrijednosno porasla prodaja, dok se količinski smanjila, a mlijeko je zabilježilo pad i u vrijednosti i u količini.
U sljedećoj kategoriji koju čine proizvodi čijom prodajom se ostvaruje 20 % prometa, najznačajniji rast od čak 60 % ostvarili su sportski (izotonični) sokovi i to zbog porasta konzumacije, ali i cijene. Visoki rast, ali i veću konzumaciju, bilježe i jogurti, male čokolade i prutići, dok su sokovi, uz stagnaciju konzumacije, ostvarili veći promet zbog porasta cijena. Čokoladne table, čija je cijena zabilježila najveći porast, su unatoč očitom padu kozumacije, ostvarile rast prometa.
Izvor: Ja trgovac
Fotografija: Canva