Mali, slatki, sjajni čokoladni bomboni osvojili su hrvatsku javnost, a sve o razvoju ovog brenda i o novim okusima za naš je portal ispričao autor cijele ove priče, Dražen Zeljković.
Čokoladna priča koja je krenula iz zagrebačkog Travnog u samo nekoliko dana osvojila je društvene mreže. Instagram su tako preplavile fotografije sjajnih čokoladnih bombona u prekrasnim, posebno dizajniranim kutijama s istaknutim imenom Chozen.
Iza ove čokoladne atrakcije koja se na hrvatskom tržištu pojavila krajem prošle godine stoji Dražen Zeljković, Zagrepčanin koji je posljednjih deset godina proveo u video produkciji. No, s vremenom mu je taj posao zbog kratkih vremenskih rokova i užurbanog ritma postao prenaporan. Upravo tada otkrio je i čokoladu. Naime, prije otprilike dvije godine kupio je pet kilograma Callebaut čokolade s 80 % kakao udjela – tražio je čokoladu s manje šećera i bio sretan što ju je našao.
„Na kraju mi je ostalo hrpa te čokolade i gledao sam na koji način ću je iskoristiti. Otišao sam na internet, pronašao sam nekoliko kalupa te nekakve špatule i to što mi je bilo potrebno i počeo sam doma malo istraživati – prvo preko Youtubea, pa jedan tutorijal pa drugi i to me toliko preuzelo da jednostavno više uopće nisam imao interesa ići na posao nego bih po cijele dane bio doma i po noći bih ostao do tri ujutro budan jer sam znao napraviti čokoladice pa ne bi izašle iz kalupa, pa se ne bi uopće stisnule i tako dalje.“ – otkriva nam svoje početničke izazove Dražen.
U početku je sve radio kući, uključujući i temperiranje čokolade koje je radio tako da bi u otopljenu čokoladu dodao krutu, a u jednom trenu je čak kupio jednu malu mramornu ploču i onda je na njoj pokušavao. Međutim, tada nije znao što se događa tijekom temperiranja niti koje sve vanjske okolnosti poput temperature prostorije i vlažnosti utječu na samu čokoladu pa je znao biti budan cijelu noć da bi iskoristio noćnu temperaturu za izradu čokolade.
I baš zato je, prije nego što je ozbiljno pristupio izradi čokoladnih bombona, prošao brojne edukacije kod velikih svjetskih imena. „Kako sam na Instagramu počeo pratiti taj cijeli svijet, shvatio sam da postoje ljudi koji se stvarno tim bave i onda sam pratio gdje su neki tečajevi po Europi, gdje mogu lako doći. Nešto što me zanimalo je bilo konstantno u Americi, ali čim su se ti ljudi pojavili u Europi sam odmah rezervirao karte, kupio tečaj i otišao tamo to vidjeti. Iako ima puno ljudi koji su stvarno dobri u ovom području, na tečaju Ramona Morata, koji je onako „bog čokolade“ u Njemačkoj, naučio sam cijelu tu tehnologiju izrade punjenja ganachea. Tu se uopće nije ni pričalo o temperiranju čokolade jer je to nešto što se podrazumijeva da ljudi koji su došli da znaju, ali sve ostalo što nam je on otkrio je bilo fantastično. Tamo je bilo i potpunih amatera i pastry chefova koji već imaju iza sebe cijelu karijeru i svi su bili na kraju oduševljeni s tim jer čovjek prije svega voli učiti druge to što je naučio tijekom svoje trideset godina duge karijere, a također sve jako lijepo objašnjava i nakon toga sve što si znao možeš prekrižiti i krenuti ispočetka. Znam da sam kad sam došao s tog tečaja, sjeo doma i sve što sam već imao već napisano sam preformulirao i počeo ponovno raditi i vidio sam da je rezultat puno bolji.“ – prepričava Dražen.
Počeci mu nisu bili laki jer iako je tražio poticaje, iste nije dobio pa je u samo pokretanje svoj čokoladne priče, osim velike količine vremena, uložio i jako puno novca pa su ga prve pozitivne reakcije i pitanja poput „kad ćemo više moći kupiti te bombone?“ ohrabrila da krene u vlastitu proizvodnju i iznajmi mali prostor koji je zatim opremio adekvatnim stolovima i aparatima potrebnim za stvaranje čokoladne bajke. Nakon svega uloženog odlučio je da je vrijeme da oformi vlastiti mini brend i da počne uživati u onomu što radi.
I onda je krenulo stvaranje vizualnog identiteta po kojemu je sada itekako poznat: „Što se tiče imena, obratio sam se prijatelju iz agencije Imago, jedne od najvećih marketinških agencija tu kod nas u Zagrebu i na ovom prostoru, objasnio mu ideju i pokazao bombone i zamolio ga da mi pomogne oformiti nekakav brend. Dugo smo se mučili oko imena i oko svega, bilo je više nekakvih varijanti, na kraju smo stali na tomu Cho zen što je nekakva skraćenica od chocolate zen i od toga je onda sve krenulo. Ja sam u početku čak i htio da taj logo nema oblik te praline, ali u tom cijelu kontekstu zena i peacea i te igre riječi : piece i peace (komad i mir) s tim logom mira unutra – to je na kraju odlično profunkcioniralo. Bilo je i više varijanti tog logotipa – i što se tiče i boja i oblika, ali oni su tu stvarno odličan posao napravili. Ja sam imao neke svoje povratne informacije što je bilo vrlo minimalno jer smo se svi u principu složili i to je zapravo priča o samom brendu. I zato je i slogan ‘peace of chocolate’.“ – objašnjava nam Dražen razvoj samog brenda.
Iako je još uvijek sam u proizvodnji, polako je počeo razmišljati o tomu da još nekoga uključi u proizvodnju svojih bombona koje uporno, suprotno nazivu praline koji se pomalo ustalio kod nas, naziva bombonima jer naglašava: „pralina je zapravo pasta – orašasti plodovi s karameliziranim šećerom. Tako se to vodi svuda i ja sam odlučio od početka ući u to s točnom terminologijom. Tako da to zapravo je nekakav bombon – čokoladni punjeni bombon.“
Kada je krenuo u ovu priču, znao je da ne želi svoje vrhunske bombone prodavati u prosječnoj kutiji pa je puno uložio i u samo pakiranje: „Moj prvi uvjet je bio – ako želim svoje proizvode zapakirati u neku kutiju, to mora biti premium kutija. I od početka razmišljam na taj način da želim da je cijeli taj paket nešto malo drugačije nego što se tu može naći. Naravno, i tu ljudi rade praline i ne kažem da sam ja nešto iznad njih ili bilo što drugo, ali puno sam vremena uložio u samu ambalažu i u brending skupa s tim ljudima. Ta kutija je od kaširanog kartona i jako je čvrsta. Sama ta izrada i taj inicijalni trošak izrade kutija i tih umetaka unutra je bila stvarno skupa tako da kad sam ja to sve platio, sam mislio: ‘Što ja radim?’. Mislim, imao sam odličan posao, a onda sam se zakopao u nešto i više uopće nisam znao što radim. Bilo je i tih nekih teških situacija u kojima sam htio odustati i prodati sve, ali bih onda prespavao i drugi dan bi mi se netko javio i onda bi me to gurnulo dalje – jednostavno nisam mogao to samo tako ostaviti.“ – kaže Dražen.
Iako je priželjkivao pozitivne reakcije korisnika društvenih mreža, oduševljenje koje su brojni kupci dijelili na Instagramu nije očekivao i to ga je baš ugodno iznenadilo. Ipak, vjeruje da je na to utjecala činjenica da je ponudio cijeli paket: i pakiranje i sadržaj, i bombone i boje – vjeruje da je to nešto drugačije od onoga što su ljudi navikli na našim prostorima.
Upravo ovih dana Dražen je na svojim društvenim mrežama otkrio novih šest okusa koje je pripremio za svoje kupce. Tako su dosadašnji okusi karamele od kardamoma s limetom, koji je svima bio najbolji; speculusa s malinom; lješnjaka s cijelim pečenim lješnjakom unutra; Baileysa i kave; slane karamele i lješnjaka te suncokreta dobili svoju zamjenu u novim bombonima u kojima je Dražen spojio karamelu miso, jabuku i cimet; yuzu i svježi sir; passion fruit jam i tonku; teran i chili; munchmallow lješnjak i lješnjak s pucketavim šećerom te indijski oraščić s kokosom.
Inspiraciju za nove okuse crpi preko interneta i časopisa jer kaže jako je teško danas napraviti nešto baš originalno jer na kraju ispadne da je sve netko već napravio. Ono što mu je važno je da je s vremenom otkrio što ljudi vole pa iako on sam jako voli orašaste plodove i tomu teži, odlučio je ove nove bombone obogatiti voćnim okusima.
I dok se veseli iskušavanju novih okusa i bogaćenju svoje ponude, u jedno je siguran – oblik njegovih bombona ostat će uvijek isti.
Također, odlučan je u tomu da njegova proizvodnja ostane ekskluzivna odnosno dostupna u maloj količini je ne želi velikom količinom proizvoda narušiti kvalitetu svojih bombona. Stoga nema ambicije ulaziti u velike trgovačke lance, a zbog niza troškova koje to sa sobom nosi, ne želi ni otvoriti vlastiti dućan. Međutim, sklon je razmišljanju o inozemnoj karijeri, a svoje prve inozemne korake već je napravio plasirajući svoje bombone na norveško tržište. Naime, prijatelji koje je stekao tijekom života u Norveškoj, u međuvremenu su pokrenuli svoj pokretni kafić u trokolici i uvrstili njegove bombone u svoju ponudu. S vremenom će za njih vjerojatno napraviti i posebne veganske bombone jer su Norvežani skloniji veganstvu. I pod takvim je uvjetima malih količina i zadržavanja visoke kvalitete proizvoda, spreman pokrenuti još inozemnih suradnja.
Iako je u prošlosti ekperimentirao i s nekim neobičnim okusima poput bombona s karameliziranim lukom koji na prvu možda i ne izazivaju oduševljenje, sigurni smo da će vas kombinacije koje je sada osmislio oduševiti i izgledom i okusom.
Draženov rad možete pratiti na Instagram profilu Chozena, a svoju kutiju čokoladne sreće možete naručiti na mailu chozen.chocolate@gmail.com.
Naslovni kolaž: Robert Tomić i Tomislav Može