Ovom Direktivom uskladit će se i kvaliteta proizvoda na razini Europske unije, što znači da će, među ostalima, Nutella u Hrvatskoj biti iste kvalitete kao i u ostalim zemljama članicama.
Zastupnici Europskog parlamenta na jučerašnjoj su sjednici ažurirali pravila o zaštiti potrošača kako bi se, između ostalog, riješio problem dvojne kvalitete proizvoda.
Kako navode iz Službe za medije Europskog parlamenta, ovim se zakonom, koji je već dogovoren s ministrima EU-a, ažuriraju prava potrošača u skladu s potrebama novog, internetskog doba, čime se jamči da će potrošači imati više informacija o tome kako funkcionira sustav ocjena proizvoda na internetu i ima li na njih utjecaj plaćeno oglašavanje. Na taj se način, donošenjem novih pravila, potrošačima nastoji učiniti trasparentnijim ocjenjivanje na internetu, kao i personalizirano određivanje cijena.
U priopćenju se nadalje navodi da će internetska tržišta i službe za uspoređivanje (npr. Amazon, eBay, AirBnb, Skyscanner) morati objaviti glavne parametre na temelju kojih određuju kako će rangirati pojmove koje su korisnici upisali pri pretraživanju. Potrošače je potrebno obavijestiti i o tome od koga kupuju robu ili usluge (trgovac, samo internetsko tržište ili privatna osoba) i o tome je li primijenjeno personalizirano određivanje cijena.
Treba napomenut kako se u ovoj Direktivi govori i o tzv. pitanju „dvojne kvalitete proizvoda“, odnosno o stavljanju proizvoda na tržište pod istom robnom markom u različitim državama EU-a kada se oni razlikuju po svojem sastavu ili obilježjima. Pojašnjava se način na koji bi nacionalna tijela trebala postupati u slučaju kada se marketingom potrošača navodi na pogrešne zaključke. Ako su ispunjeni određeni uvjeti (npr. marketing proizvoda u različitim državama članicama kao da su identični, a uz znatne neopravdane razlike u njihovu sastavu ili karakteristikama), ta se praksa može smatrati obmanjujućom i biti zabranjena.
U tekstu je sadržana i klauzula o preispitivanju kojom se od Komisije zahtijeva da u roku od dvije godine procijeni treba li ponudu proizvoda dvojne naravi dodati na crnu listu nepoštenih poslovnih praksi.
Izglasavanjem ove direktive posebno je zadovoljna hrvatska europarlamentarka Biljana Borozan koja se time pohvalila i na svojoj Facebook stranici napisavši: „Upravo izglasana zabrana različite kvalitete svih vrsta proizvoda u Europskom parlamentu ! Nakon šest godina rada to je velika pobjeda za građane iz novijih članica EU! Možda nismo svi isti, ali svi moramo biti ravnopravni!!!“
Ova se Direktiva sada podnosi na odobrenje Vijeću ministara EU-a. Države članice imat će na raspolaganju 24 mjeseca od dana stupanja na snagu ove direktive da ga prenesu u svoje nacionalno zakonodavstvo.
Podsjetimo, u siječnju ove godine Odbor za unutrašnje tržište i zaštitu potrošača Europskog parlamenta usvojio zakon koji zabranjuje prodaju naizgled istih proizvoda različite kvalitete u Europskoj uniji. Prije toga, Borzan je provela istraživanje kojim je ustanovljeno da hrvatska Nutella sadrži sirutku i manji postotak mlijeka u prahu, dok njemačka Nutella ima samo obrano mlijeko u prahu. To je rezultiralo razlikom u boji, konzistenciji, mirisu i okusu proizvoda.
Izvor: Europski parlament
Fotografija: Kate Bošković