Poznato je kako je dekorativno slastičarstvo u svijetu odavno definirano kao grana umjetnosti, a Branka Vukčević, urednica magazina Moya potrudila se da se i u zemljama naše regije promovira taj oblik slastičarstva te organizirala kolaboraciju na temu bivše Jugoslavije.
Zadnju nedjelju mjeseca svibnja obilježila je prva kolaboracija u regiji, “Bila jednom jedna zemlja”, u organizaciji crnogorskog portala Moya.
Među osamnaest majstora dekorativnog slastičarstva koji su prikazali svoje radove na temu bivše države Jugoslavije, našlo se ičetvero iz Hrvatske – Daca Šobot i Olivera Vlah iz Zagreba, Antun Kocijan iz Brazja kod Čakovca te Slađana Prgomet iz Slavonskog Broda, a sudjelovali su i dekorateri slastica iz Bosne i Hercegovine, Srbije, Crne Gore, Austrije i Meksika.
Budući da je urednica časopisa Moya, Branka Vukčević i sama imala priliku sudjelovati u nekoliko svjetskih kolaboracija dekorativnog slastičarstva, uvijek je razmišljala kako bi bilo sjajno da zemlje iz ovog dijela Europe imaju nešto slično. Tema se nametnula sama po sebi – jer upravo je Jugoslavija najjača poveznica.
Dekorateri su imali pravo sami izabrati priču koja je njima ostala upečatljiva iz tog vremena, nevažno jesu li imali osobno iskustvo ili su o Jugoslaviji čuli od starijih pa su tako njihova djela, osim sjajne izrade, nosila i vrlo dirljivu poruku iz prošlosti.
Radovi su bili raznovrsni, kako po izboru tema, tako i po tehnikama koje su slastičari koristili.
Među radovima su se našli medenjaci, i to lik Profesora Baltazara, rad Olivere Vlah iz Zagreba; medenjak sa siluetom Jovanke Broz, rad Ane Mitić iz Beograda; zatim grb SFRJ, također medenjak ukrašen kraljevskom glazurom, kojeg je izradila Sandra Dragošan iz Meksika. Najpopularnija vozila Jugoslavije Fiću i Zastavu 101 izradili su Dijana Anđić iz Banje Luke te Lazar Milanović iz Kragujevca.
Posebne emocije izazvale su bista Đorđa Balaševića, uz koje se našlo „par mandarina i mali beli zec“ autorice Milice Čorbo iz Sarajeva te mali pionir s pionirskom knjižicom i zakletvom koji je rad Antuna Kocijana iz Brazja, pored Čakovca.
Tehnike slikanja jestivim bojama koristili su maestro Vasilije Vasiljević iz Beograda koji je izradio portret Tita u prepoznatljivom okviru tog perioda te Branka Vukčević iz Sutomora, koja je oslikala jednog od najprevođenijeg pisca bivše Jugoslavije, Danila Kiša.
Dva rada su prikazali sve ono što je bila najveća snaga jedne zemlje, rad Branislave Đorđević iz Beograda je nosio sve simbole tog vremena, od statue Tita na vrhu makete do malih pionira i himne te rad Dace Šobot iz Zagreba na temu bratstva i jedinstva na koji nitko nije ostao ravnodušan.
Tehniku modeliranja koristila je Lidija Brtka iz Kovačice, koja je izradila najzanimljiviji rad s puno sitnih detalja iz tog perioda te na taj način pokazala kako je izgledala unutrašnjost jedne tipične banatske kuće.
Kod mnogih je figura popularnog Srećka Šojića, koji telefonira u kancelariji, a koju je izradila Željka Prlina iz Prijedora izazvala smijeh.
Alžirka Yasmine Baouie koja već dugo živi u Beogradu izradila je identičan lik Broj 1 iz popularnog stripa “Alan Ford”. Podsjetnik na Olimpijadu i Univerzijadu izradila je Slađana Prgomet iz Slavonskog Broda, i to kroz likove tadašnjih maskota Vučka i Zagija dok je štafetu Mladosti izmodelirao Zoran Jakuc iz Beča. Olja Branković iz Valjeva napravila je televizor s omiljenim glumcima Milenom Dravić i Draganom Nikolićem iz tada popularne emisije “Obraz uz obraz”.
Na samom kraju, simpatični rad od šećera, rolšule koje su nekada djeca vozila, izradila je Ana Šepić iz Podgorice.
Reakcije na kolaboraciju bile su nevjerojatne, pozitivne i iskrene. Ipak najveće priznanje su pohvale svjetskih kolege koji imaju puno više iskustva iz tog područja.
Urednica časopisa Moya te organizatorica ove kolaboracije Branka Vukčević ima u planu za budućnost da ovakav vid predstavljanja dekorativnog slastičarstva bude sastavni dio Moya projekata pa je tako sljedeća kolaboracija već u pripremi, ovog puta u novogodišnjem duhu što će svakako doprinijeti blagdanskom raspoloženju.
Fotografije: Moya